درخواست های زیادی برای نوشتن مقاله ای درباره ی عکاسی پرتره رسمی ، داشته ایم. محض اطلاع، باید بدانید، که عکس گرفتن از کارمندان برای وب سایت شرکت و مجلات رسمی و حرفه ای، بسیار با عکاسی از رویدادهای مربوط به شرکت متفاوت است، و از بسیار جهات، به عکس های پرتره ای که در استودیو های حرفه ای گرفته می شود، شبیه است. مسلماً، اتمسفر، و نورپردازی، متفاوت است و وسایلی که برای این نوع طراحی استفاده می شود، مختلف خواهد بود. برای این نوع عکاسی، باید لوازم نورپردازی های مناسب را انتخاب کرده، که بتوانند در دقیقه ای متصل، یا جدا شوند. در این مقاله، از زبان Nasim Mansurov، ما به انواع مختلف عکاسی پرتره رسمی، می پردازیم، و آنچه که شما برای گرفتن نتایج ممکن، بدون هزینه کردن زیاد از حد برای وسایل نورپرداری و عکاسی، نیاز دارید، را بیان می کنیم.

عکاسی پرتره رسمی
عکاسی پرتره رسمی ، NIKON D700 @ 70mm, ISO 400, 1/200, f/14.0
  • عکاسی پرتره رسمی در محیط بسته

عکاسی پرتره رسمی در محیط داخلی، می تواند یک تجربه ی چالش برانگیز باشد، مخصوصاً زمانی که باید از افراد در محیط کاری خود عکاسی کنید. عکاسان بسیاری با وارد شدن به یک اتاق شیشه ای با دیوارهای سفید، نور کم، دچار مشکل می شوند، چون آن ها نمی دانند چگونه باید با نشت نور، انعکاس و نورهای بیرونی، کنار بیایند. این نوع عکاسی، حتی برای یک عکس ساده برای شرکت، نیز چالش برانگیز خواهد بود. چه تعداد منبع نوری نیاز خواهید داشت؟ چگونه این نورها را موقعیت گذاری کنیم؟ چه نوع پس زمینه ای را باید استفاده کنید؟ چه فلشی نیاز خواهید داشت؟ صحنه ی مناسب برای عکس پرتره چیست؟ ما در این مقاله، به این سوالات، با بیان دو سناریوی مختلف، یکی در محیط شرکت و در یک محیط استودیو، جواب خواهیم داد.

اما قبل از اینکه، من درباره ی عکاسی صحبت کنم، بهتر است به جنبه ی بیزنسی آن بپردازیم. این قسمت، درباره ی این که مشتری باید چه هزینه ای را به شما پرداخت کند، نیست، چون فاکتورهای مختلفی برای مشخص کردن این مقدار وجود دارد. اما بر روی آن چه که شما قبل از عکس گرفتن با آن روبرو می شوید، تمرکز خواهیم کرد. در اینجا نکات کلی ای برای عکاسی رسمی وجود دارد :

  1. ایجاد رابطه : اولین هدف شما، ایجاد ارتباط مناسب با مشتری، و متقاعد کردن آن ها که شما فردی/یا شرکت مناسب برای این کار هستید. با مشتری، ارتباطی رودر رو داشته باشید و با نشان دادن علاقه خود به حوزه فعالیت و شرکت آن ها، رابطه با آن ها برقرار کنید، آثار خود را به نمایش بگذارید و سوالات صحیح بپرسید. و این ملاقات را مانند یک مصاحبه ی کاری بدانید، شما تنها زمانی استخدام خواهید شد که کمپانی، کار شما را دوست داشته باشد و شما را برای کار مورد نظر، مناسب بداند. و باید خود را مانند یک شریک و بازرگان قابل اعتماد، ارائه دهید. بخاطر بسپارید که اگر شما را برای یک بار استخدام کنند، و شما خود را با ارزشمند نشان دهید، این شرکت، باز هم در آینده به شما مراجعه خواهند کرد.
  2. دریابید که مشتری ها به چه چیزی نیاز دارند: بیشتر اوقات، شرکت ها، وقتی که با یک عکاس تماس می گیرند، می دانند به چه چیزهایی نیاز دارند، که چه عکس هایی از پرتره های حرفه ای برای وب سایت یا چه عکس هایی برای بازریابی محصولات آن ها باشد. در بعضی موارد، این امکان وجود دارد شما، با افرادی روبرو شوید که اطلاعاتی نداشته باشند، و تنها تعدادی عکس از کارمندان خود بخواهند. بدون توجه به اینکه موقعیت اصلی چیست، این وظیفه شماست که دریابید، که شرکت چه عکسی را نیاز دارد. در اولین ملاقات با مشتری خود، دریابید هدف آن ها چیست، و  نمونه های آثار خود را به آن ها نشان دهید، تا با فرصت ها و شانس های دیگر خود آشنا شوند. فراموش نکنید، بپرسید که می خواهید عکس ها در محیط باز یا در محیط بسته (یا هردو) گرفته شوند.  وقتی شما جلسه را تمام کردید، باید لیستی تعریف شده و واضح از اهداف عکس هایی که باید گرفته شود، داشته باشید.
  3. محل را بررسی کنید: اگر مشتری با این مساله مشکلی نداشته باشد، محل را چک کنید و چند عکس نمونه از آن بگیرید، تا ببینید با چه چالش هایی روبرو خواهید شد. به پنجره ها، سطوح شیشه ای، و دیوارها و سقف با دقت توجه کنید. به اندازه ی امکانات نگاهی بیاندازید، و دریابید که چه مقدار فضا، در زمان عکاسی نیاز دارید. برای محیط های دفتری، حتماً بپرسید که صحنه های خارجی نیز باید عکاسی شوند یا نه.
  4. مظنه ی کار را براساس نیاز ها مشخص کنید: زمانی که شما دقیقاً می دانید به چه چیزهایی نیاز است، می توانید میزان زمان، لوازم، و هزینه ها را ارزیابی کنید، و یک مظنه ی صحیح را مشخص کنید.
  5. بدون قرارداد کار نکنید: اگر شما تا به الان یک قرارداد را تنظیم نکرده اید، بر روی آن کار کنید. اگر نمی دانید، از کجا آغاز کنید، نمونه های زیادی از قرارداد، در اینترنت وجود  دارد که می توانید آن ها را دانلود کرده و تغییر دهید. اگر می توانید، با یک مشاور حقوقی صحبت کنید، و در مورد گزینه ها و شرایط با شخصی که قبلاً قراردادهای عکاسی را پوشش داده است، صحبت کنید. قرارداد ها برای یک دلیل مورد نیاز هستند، آنها، اثر و کار شما، را از شکایت ها و مشکلات بعدی، حفاظت می کند.
  6. رضایت را تضمین کنید : شرکت ها تضمین شدن کار را دوست دارند. چرا آن ها باید برای کار شما هزینه کنند، اگر آن را به خوبی ارائه نداده یا آن را کامل نکرده باشید. کار خود را تضمین کنید، بازگرد 100% هزینه، می تواند اعتماد مشتری شما را بالا ببرد.
  7. زمان بندی جلسه عکاسی را، در اول صبح قرار دهید: همیشه تلاش کنید که جلسه ی عکاسی را در اول صبح قرار دهید، حدود یک ساعت قبل از شروع روز کاری. جلسات دیروقت، هیچ وقت جالب نخواهند بود، چون کارمندان خسته هستند و به خوبی با شما مشارکت نخواهند داشت.

1) محیط دفتری- نور محیط

همانطور که من در بالا به آن پرداخته ام، وقتی شما با مشتری، محیط را بررسی می کنید، باید به تمام جزئیات آن و بخصوص نحوه نورپردازی درون آن دقت کنید. اگر پنجره های بزرگی در دیوارهای کناری باشد، و شما می توانید نور زیادی را که به درون اتاق می آید، ببینید، شما می توانید از این نور موجود، برای عکس های خود بدون اینکه نیاز به بکارگیری فلش باشد، استفاده کنید. شما، شاید مجبور شوید نور داخلی را خاموش کنید و تنها به نورهایی که از پنجره وارد می شود، توجه کنید. پس باید از اینکه این نور به اندازه کافی به سوژه می رسد، مطمئن شوید. اگر شما در نور محیطی بدون استفاده از فلش عکس می گیرید، باید از اینکه دوربین شما می تواند با نویزها کنار بیابید، در حالتی که از ISO بالا عکاسی می کنید، مطمئن شوید. برای عکاسی پرتره رسمی ، نویز بالا در عکس ها، قابل قبول نیست و شما باید از این که عکس های شما زیبا و شفاف، بدون ترکیب رنگ یا مناطق overexpose/underexpose ، هستند، اطمینان حاصل کنید.

دیاگرام مورد نیاز برای عکاسی با نور عبوری از پنجره ها، بسیار ساده است، شما تنها باید مطمئن شوید که منبع نور از کنار یا روبروی سوژه، بر ان تابیده شود:

عکاسی پرتره رسمی
عکاسی پرتره رسمی

به وضوح، باید مطمئن شوید، که سوژه در معرض نور مستقیم قرار نگیرد، یا سایه های بدی بر روی سوژه و یا محل وجود نداشته باشد.

2) محیط دفتری- فلش

اگر پنجره ها،پشت سر سوژه شما قرار بگیرند، استفاده از نور محیطی بدون هیچ فلشی، پس زمینه ای کاملاً overexpose شده را، به علت روشنتر بودن محیط بیرون، نتیجه می دهد. اگر می خواهید منظره خارج را از دست ندهید، بهتر است که از فلش استفاده کنید. زمانی که فلش اهمیت پیدا می کند، راه های مختلفی برای روشن کردن محیط وجود دارد. شما می توانید از وسایل نورپردازی حرفه ای و گران قیمت یا چراغ هایی با توان بالا، یا یک از استروب ساده همراه با یک توزیع کننده نور مانند سافت باکس، استفاده کنید. من نمونه های زیر را استفاده می کنم، که معمولاً در اغلب موارد کاربردی است. در زیر من کیت عکاسی برای شرکت خود را به صورت زیر می بندم:

  1. من از یک سافتباکس Westcott 28×28″ Apollo Mono با Recessed Front برای بیشتر عکاسی های پرتره رسمی خود، استفاده می کنم، این سافتباکس بدلیل جمع و جور بودن آن، بسیار مورد علاقه ی من هست و همیشه آن را به همراه خود دارم. اگر شما منبع نوری بزرگتری نیاز دارید، می توانید ورژن 50×50  آن را تهیه کنید.
  2. یک مجموعه ی قابل اعتماد PocketWizard Plus Transceivers: شما به دو عدد از این ها نیاز دارید، یکی برروی کفشک دوربین قرار می گیرد، و دیگری به عنوان Slave بر روی فلش های جدا از دوربین استفاده می شود.
  3. یک فلش دوربین خوب که سینک شدن با کامپیوتر را نیز می پذیرد. من در حال حاضر از یک Nikon SB-5000 استفاده می کنم، اما شما می توانید از نوع ارزان تر دیگری استفاده کنید. اگر با دوربین کنون عکس می گیرید، من به شما یونیت های فلش Canon 600 EX II را پیشنهاد می دهم ( اگر شما با PocketWizard transceivers عکاسی می کنید، برند دوربین اهمیت چندانی نخواهد داشت).
  4. پایه های لامپ Manfrotto 5001B : من چند عدد از این نوع را دارم، که بسیار جمع و جور و پایه های بسیار محکمی دارند. همچنین، نوع های ارزانتری نیز وجود دارد که جایگزین آن شوند، به نام Impact که من قبلاً از آن ها استفاده کرده و از کار آن ها راضی بودم.
  5. آداپتور چتری Manfrotto 026 Swivel را به سافتباکس Apollo وصل کنید.
  6. Stroboframe Shoe را به آداپتور چتری با یک فلش اضافی، وصل کنید.

نکته ی خوب درباره ی استفاده از این وسایل بالایی، جمع و جور بودن آن ها می باشد. من می توانم تمام کیت را درون یک کیف جای دهم، وآن ها را تنها در چند دقیقه به هم متصل کرده و یا از هم جدا کنیم. من نگران اینکه لامپ ها را به برق وصل کنم، نخواهم بود، چون تمام وسایل با باطری کار می کنند (بدین معنی که می توانم وسایل را به راحتی در اتاق جابجا کنم). زمانی که شما همه چیز را بر روی هم وصل می کنید، و آماده برای عکاسی هستید، یکی از Pocket Wizard ها را بر روی دوربین قرار داده و دومین را به فلش درون سافتباکس با استفاده از کورد کامپیوتر، وصل کنید. هردو آن ها را به یک کانال مشترک وصل کرده و یک بار برای امتحان، با دوربین عکس بگیرید، تا ببینید فلش نیز عمل می کند یا نه.

پس، بهترین راه برای عکس گرفتن از یک فرد در یک دفتر، در عکاسی پرتره رسمی ، بدون اینکه پنجره ی پس زمینه Overexpose  نشود؟

  1. برای کاهش میزان انعکاس بر روی المان های اطراف و پنجره ها، از کمترین تعداد فلش ها استفاده کنید ( بهتر است تنها یک فلش بکار برید)
  2. بهتر است از یک سافتباکس به جای یک چتر استفاده کنید، چون از طریق آن می توانید به راحتی نور را مستقیم بتابانید و بدون اینکه از بین رود، کنترل کنید.
  3. سافتباکس را به گونه ای زاویه دار کنید، که نور تنها به سوژه شما برسد و در دیگر قسمت های اتاق پخش نشود.(مخصوصاً به پنجره نخورد)
  4. سافتباکس را در کناری قرار دهید، تا مستقیماً روبروی پنجره قرار نگیرد و مطمئن شوید که در رفلکشن پنجره دیده نشود.  کار دیگری که می توانید انجام دهید، بالا بردن لامپ خواهد بود، آن را در زاویه 45 تا 60 درجه به سمت پایین قرار دهید، و با دوربینی رو به پایین از سوژه عکس بگیرید. بدین ترتیب فلش بر روی پنجره، نمایان نخواهد شد.
  5. آن را در چند فیتی از سوژه خود قرار دهید، هرچه نزدیکتر، بهتر.
  6. دوربین را بر روی مد دستی قرار دهید.
  7. برای نور خورشید، متر کنید، و چند عکس برای نمونه بیاندازید. مطمئن باشید که صحنه خارج، به خوبی نور پردازی شود. با 1/4 ام قدرت فلش خود در سافت باکس، آغاز کنید و ببینید که چه نتیجه ای می گیرید. آیا شما سوژه خود را به خوبی نوردهی می کنید؟ آیا اتاق به خوبی روشن شده است؟ اگر سوژه به خوبی نور می گیرد، اما اتاق تاریک است، سرعت شاتر را به کمترین مقدار برسانید، تا اجازه دهد نور محیطی بیشتری وارد شده و یا قدرت فلش را کمتر کنید، یا جعبه ی نور را کمی دورتر از سوژه قرار دهید.
  8. از همکار خود کمک بخواهید، تا ببینید چگونه سوژه و پس زمینه روشن می شود.

چند نمونه از دیاگرام های نورپردازی برای صحنه پردازی های مختلف در زیر آمده است:

عکاسی پرتره رسمی
عکاسی پرتره رسمی
عکاسی پرتره رسمی
عکاسی پرتره رسمی

3) محیط استودیو

عکاسی پرتره رسمی در محیط استودیو با یک پس زمینه، به وسایل نورپردازی برای گرفتن نتیجه، نیاز دارد. هیچ فرمول جادویی برای تنظیم نورپردازی وجود ندارد، و هر شخصی، آن را به روش های مختلفی انجام می دهد. بگذارید که من چند نمونه را در کنار آن روشی که برای من مناسب است، به شما نشان دهم. من شما را تشویق می کنم که روش ها و وسایل مختلفی را امتحان کنید، تا به این احساس برسید که چه روشی برای شما مناسب، و چه روشی مناسب نیست. این بخش برای افرادی که تجربه ی کار در استودیوها را دارند، بسیار آسان خواهد بود، با این تفاوت که شما در این روش از تعداد کمتری وسایل نورپردازی پرتابل، می توانید استفاده کنید. پس ابتدا با وسایل آغاز می کنیم:

  1. سیستم حمایتی Savage “Port-a-stand”، از آن برای هر دو استودیو های خانگی و شرکتی خود، استفاده می کنم، بسیار ارزان قیمت، انعطاف پذیر، و جمع و جور است؛ و من استفاده از آن را دوست دارم و آن را درون یک کیف جمع می کنم.
  2. از کاغذ پس زمینه ی سیاه Savage 107″ x 12yds برای پس زمینه ی تیره استفاده  کنید.
  3. از کاغذ پس زمینه ی سفید Savage 107″ x 12yds برای پس زمینه ی روشن استفاده  کنید.
  4. از گیره کاغذ Pony Spring برای نگه داشتن کاغذ خود استفاده کنید. حداقل دو عدد از این نمونه را تهیه کنید.
  5. از سافت باکس های Westcott 28×28″ Apollo Mono یا Westcott 50×50″ Apollo برای ایجاد نور اصلی در صحنه خود استفاده کنید.
  6. حداقل از سه PocketWizard Plus II Transceivers استفاده کنید. یکی روی دوربین قرار داده، یکی در سافت باکس و یکی در پایه نوری پشت سر سوژه بگذارید.
  7. حداقل از دو یونیت فلش، مانند Nikon SB-900 که کابل های همگام سازی را می پذیرند، بکار گرفته، اما شما همچنین می توانید نمونه های قدیمی تری SB-800s ( برای کانون، با استفاده از یونیت های فلش Canon 580 EXII) را بکار برید.
  8. حداقل از دو پایه لامپ مانند Manfrotto 5001B یا Impact استفاده کنید.
  9. حداقل دو آداپتور چتری Manfrotto 026 Swivel، بکار برید، یکی به سافت باکس Apollo متصل می شود و دیگر بر روی فلش یا سافتباکس خارجی نصب می شود.
  10. حداقل دو Stroboframe Shoes به  آداپتور چتری با یک فلش خارجی وصل کنید.
  11. اختیاری : یک مجموعه ای از رفلکتور ها و چترها را در کنار هم قرار دهید. آیتم های مفید دیگری مانند ژل های رنگی، کارت های اضافی، و نازل ها برای کنترل و تغییر نورپردازی را به موجب نیاز، استفاده کنید.

تعریف های سریع :

  1. نور هدف: نور اصلی، با بیشترین قدرت که شما در کناره ی سوژه خود قرار می دهید.
  2. نور پر کننده : معمولاً در کناره ی دیگر سوژه، در قدرت کمتر قرار می گیرد، تا سایه های تاریک در جهت مخالف سوژه را نوردهی کنید.
  3. نور عقب/نور حاشیه: در پشت سر سوژه قرار می گیرد، تا سوژه را از پس زمینه جدا کند.

در زیر تنها چند نمونه از روش هایی که می توان یک استودیو، را با دو لامپ، برپا کرد، می بینید:

عکاسی پرتره رسمی
عکاسی پرتره رسمی
عکاسی پرتره رسمی
عکاسی پرتره رسمی

اولین صحنه، تنها دو لامپ را استفاده می کند: نور اصلی (سافتباکس) در روبروی سوژه با یک نور پشتی، که در ارتفاعی بالاتر از پس زمینه قرار می گیرد، و به سمت پایین و موها و شانه های سوژه جهت گیری می شود. از آنجا که نور پر کننده در سمت چپ قرار ندارد، شما باید سافتباکس را، تنها کمی به سمت کناره قرار دهید، یا در غیر اینصورت، سایه ها، سمت دیگر چهره را پر می کنند. اگر شما فلش دیگری ندارید، و سایه های بدی روی سوژه خود می بینید، به سادگی، از یک رفلکتور سفید برای بالابردن میزان نوری که از سافتباکس می آید، استفاده کنید و آن را به سمت دیگر چهره ی سوژه هدایت کنید.

در دومین نوع برپایی صحنه برای عکاسی پرتره رسمی ، در دومین تصویر، که من زمان زیادی برای آن صرف کردم. نور اصلی، یک سمت صورت را روشن می کند، درحالیکه نور پرکننده با قدرت کمتری، سایه های سمت دیگر را از بین می برد، و نور پسین، سر را از پس زمینه جدا کرده و کمی نور را به شانه ها اضافه می کنند.

عکاسی پرتره رسمی
عکاسی پرتره رسمی
عکاسی پرتره رسمی
عکاسی پرتره رسمی

شما همچنین، زمانی که از پس زمینه سفید استفاده می کنید، می توانید چترهایی را برای گرفتن نتایج خوب، بکار برید. اگر شما از پس زمینه ی تیره استفاده می کنید، مقداری نور آمده از چترها، پس زمینه را روشن کرده و از آن عبور می کند. اگر شما آن را بر روی پس زمینه ی خود دیدید، پس، پس زمینه ی شما، به اندازه کافی عقب نیست، سوژه را جابجا کرده و از پس زمینه فاصله دهید، که اینکار به شما کمک می کند تا از دست رفتن نور را کم کنید، وپس زمینه را تیره نگه دارید. اگر شما می خواهید پس زمینه ی سفید را روشنتر کنید، نور اضافی را، در پشت سر سوژه قرار داده و آن را به سمت پس زمینه قرار دهید. در این صحنه، یکی از نورها باید قدرتمندتر (نور اصلی) از دیگران (نور پرکننده) باشد.

نمونه ی بالا، چهار فلش دارد. شما می توانید با این تنظیمات، به عکس های زیبایی برسید، اما از نظر من، روش مناسبی نیست.

بازهم یادآور می شوم که بهترین راه، تمرین کردن و آزمایش روش های مختلف است، و ببینید که چه روشی را بیش از همه، شما و مشتری، دوست دارید.

عکاسی پرتره رسمی
عکاسی پرتره رسمی ،NIKON D700 @ 55mm, ISO 200, 1/100, f/6.3

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *